fredag 6 februari 2009

Dagens händelse

Vid frukost imorse hörde jag ett krafsande och grävande ljud från fläktskåpet i köket. Måste säga att jag hann tänka många onda tankar om råttor innan jag insåg att ljudet inte kom från skåpet utan från röret till fläkten... Ringde gubben på jobbet och undrade vad jag skulle ta mig till. Fick order om att skruva lös röret för att frigöra vad det nu var som fanns där inne. När skåpet var tömt och röret lossat kom det ut, det som hade krafsat och haft sig... En fågel!! Närmare bestämt en talgoxe! Väldigt skärrad flög den omkring i köket och lämnade flottfläckar på fönsterna då den försökte ta sig ut med barnens upphetsde skrik i bakgrunden. Alice hämtade en filt och jag öppnade ett fönster så att den lättare skulle kunna ta sig ut. Men vilken varelse med lite förnuft vill byta +20 till -14 och snålblåst?? Inte den här objudna besökaren i alla fall... Vi öppnade fler fönster men då flyttade fågeln bara upp på gardinstången och tittade på oss med ett hånleende (eller kan fåglar hånle?).
Till sist lyckades fantastiska mamman fånga objudna gästen och släppa ut den i kylan. Ingen vet vad som hände med den sen, men i köket påbörjades projekt storrengöring... Visst, det var välbehövligt, men den där efterlängtade vila-efter-frukost-vilan som jag vant mig vid var också välbehövlig. Det blev vila lite senare. Har fortfarande inte återhämtat mig efter streptokockinfektionen. Det känns som att bihålorna håller på att explodera. Förhoppningsvis blir det bättre framöver. Mera te med honung till sjuklingen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är verkligen action på landet! ;)
Kram

Anna sa...

Jomenvisst!