fredag 7 januari 2011

Dag 7

Har idag åkt buss med den yngre fröken Gradin till Umeå för att inhandla födelsedagspresent till den äldre fröken Gradin. Var något svårt för den yngre modellen att inte tala om för storasyster vad som precis blivit inköpt. “Men mamma, jag kan ju säga att vi har köpt nya skidor till MIG!”  Nä, säg bara att vi handlat mat, BARA handlat mat. “Okej då. Men vi har ju inte bara handlat mat…”  Nä, precis. LJUG! (Väldigt pedagogiskt…NÄ!)

Vad jag vet så har hon inte sagt nåt…

Den sjunde dagen har förlöpt överraskande bra! En bra frukost, lunch bestående av fläskfilé och diverse såser, kaffe x flera och kotlett med hemgjord beasås till middag. Riktigt gott! Fast Cajsa berättade om och om igen att såsen smakade lite väl mycket citron och inte var lika god som den vi köper på påse. Nä, men tack för det! Resten av familjen, inklusive mig själv, tyckte att det var fenomenalt gott!

Inga större besvär annars. Ingen huvudvärk, bättre tålamod, mindre hungrig. Bakade maränger av äggvita, lite vaniljstång och en doft av Stevia. Smakar lite som de här majskrokarna som små barn får nuförtiden, dvs smakade som frigolit, men det är i alla fall nåt att tugga på medan resten av släkten fikar tårta på söndag…

Har förresten beställt mig en ny bok (en till). Fett och kolesterol är hälsosamt! - Om gamla och nya kolesterolmyter av Uffe Ravnskov 

Har redan läst Ät dig ner i vikt av Sten Sture Skaldeman, en intressant bok som väckte många frågor och funderingar. Därav beställningen av ovanstående bok. Men den här är helt klart läsvärd! Handlar om en fd tjock mans bedrift att gå ner 60 kg vikt, utan råd från läkare och dietister.

Nu tror jag att det blir filmtajm!

2 kommentarer:

Anna sa...

Hej hopp,

Har alla Skaldemans böcker och läst dom och tyckt att det varit bra. Har gått ner (inte nu! men förut när jag prövade) en del och det har varit det enda som funkat för mig. Det skiter sig dock när det blir sommar och man vill äta pajer och diverse. Som sagt allt frid och man är mätt och tappar kilon bara av att äta (perfekt!) nackdelen är att jag sabbat min mage. Har svårt att tåla kolhydratmat efter det. Pannkaka, risgrynsgröt...gör att min mage skär ihop! Såg sen ett program på tv där dom förklarade att man vid vissa dieter förstör sin metabolism för år framöver. Så jag antar att det är det som hände mig. Men det händer ju inte för alla. Roligt att ni hittat nåt som funkar för er, för det verkar ju vara det svåraste i hela gå-ner-i-vikt-djungeln.

/Anna

Anna sa...

Hej Anna
Trist med din mage...
Ja det där med att gå ner i vikt är riktigt klurigt. Av allt jag läst hittills är det den här dieten som verkar vara närmast det vi borde äta. Vi ska i alla fall köra på och sen får vi se..
Nackdelen med allt som rör mat är att det är pengar som styr, precis som med elpriser, bensinpriser, elektronik osv. Så länge pengarna styr så kvittar det vad som gör oss friskare...

//Ha det gott!!