tisdag 15 oktober 2013

Dagens bild nr 288

Månen såg mycket större ut med blotta ögat, men färgerna var fina!
Idag har varit en dag då energin låg på minus redan imorse. Blev inte bättre av att jag sårade en vän bara för att jag inte tänkte efter före. Idag fanns det ingen energi kvar till att hantera klantiga uttalanden. Allt har gått rakt in och stannat där. Som grädde på moset tyckte min kollega att det var läge att diskutera demens och hur medveten man är, det just efter ett samtal från banken... Inget negativt egentligen och banken är ju trevlig och så, men jag får alltid magknip när han ringer.
Har ägnat kvällen åt att vara taxi till mina handbollsspelande barn. Hade under tiden en trött och sliten dotter hemma i soffan med halsont, snuva och kanske feber.
Ja visst, det hade kunnat vara värre. Det finns många människor som går igenom svåra saker och som har svåra sjukdomar. Jag lider med dem, men kan inte bära deras börda. Jag kan bara utkämpa mina egna krig. Som att C inte kommer att få påbörja hyposens på torsdag eftersom hon är krasslig. Känns surt. Hon behöver det! Hon har "bara" astma och allergi. Hon blir "bara" trött när hon utsätts för allergener eller inte syresätter sig. Hon "bara" gråter och klagar i mammas famn och håller god min i alla andra sammanhang. Hon är tapper. Men har det tufft.
Som A som bara har astma och allergi och som får "gilla läget" när magontet sätter in eftersom inget hjälper och ingen vet egentligen vad det är som orsakar smärtan.
Som O som har det tufft i skolan eftersom han är stor, men snäll. Tacksam att reta eftersom han så synbart blir ledsen och sen får magont och huvudvärk för att slippa. Som vill spela sporter men som inte anses vara tillräckligt bra av lagkamrater och därför själv tappar sugen. Som har ont i fötterna och har svårt att hänga med kamraterna. Som inte vill annat än att bli så stor att han kan köra traktor och hjälpa P-O med arbetet.
Jag kan bara kämpa i mina egna krig. Jag kan försöka göra rätt för övrigt, men ibland blir det fel. Då får man hantera ångesten och gå vidare eller gå under. Idag känns det under, imorgon kanske det är gå vidare...
Chip

Inga kommentarer: