tisdag 5 januari 2010

Vad säger bondepraktikan?

I vanliga fall rådfrågar man bondepraktikan till höger och vänster, så jag gör det nu. Vad säger bondepraktikan om resterade års väder om nyårsdagen innebar snöskottning? 50 cm snö? Vad säger den om isande kyla första veckan i december? Kommer då 2010 att innebära stekhet sommarvärme eller kommer sommaren att regna bort? Har all nederbörd för 2010 kommit eller har vi det dubbla att vänta?

Varför har jag såna funderingar i början av året? JO, jag längtar efter semester... Med husvagnen... Och då vill man gärna VETA hur årets väder ska bli så att man lättare kan planera sina turer. Ska man boka campingplats högt upp eller nära sjön? Behöver man ha med regnställ, hinkar och öskar eller är det bara solstol och badkläder?

Nåväl, sista veckans ledighet har börjat och jag städar och planerar kalas... Har äntligen storstädat lekrummet och vänt upp och ned på alla leklådor! Det blev en hel sopsäck att bära iväg med... En låda går till Röda korset med överblivna leksaker. Eller säger man övergivna? Dom vill i alla fall ha en ny kompis att leka med då de gamla kompisarna har tröttnat...

Nu bilr det filmtajm!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är väl intresserad av juni och juli väder?Bondepraktian säger,som eftermiddagen den 8:e är, blir juni månad, förmiddagsvädret den
9:e, så blir juli månad, eftermiddagens väder är augusti.
Vi får hoppas på fint och milt väder dessa dagar.
Kram Mamma

Anna sa...

Har mina misstankar om att det kommer att vara kallt och j-vligt då... Blir det regnigt och kallt då eller?
kram