fredag 12 april 2013

Dagens bild nr 102

Idag var det min första lediga fredag på måånga veckor! Skönt! Åkte till Coop Umeå och "storhandlade" och sen hem för lunch och vänta in småtrollen som åker taxi. Provade ett nytt matbrödsrecept som, enligt smakpanelen, blev jättegott! Här kommer receptet:

Formbröd 2 st Mjölk och glutenfria

1/2 dl smält smör (mjölkfritt) el olja
5 dl vatten el sojadryck (jag tog vatten)
50 g jäst
1 msk socker
2 kokta potatisar (medelstora)
1,2-1,4 liter gluten- och mjölkfri mjökmix, spara lite till utbakningen (jag provade Lailas majsbaserade och det funkade fint!)
1 tsk salt

Värm vatten och smör till fingervarmt. Smula jästen i en bunke. Häll över lite av degspadet och rör tills jästen löst sig. Pressa de kokta potatisarna och tillsätt tillsammans med resten av degspadet, mjöl, salt och socker. Blanda ihop med elvisp el. Köksmaskin på hög hastighet i 5 minuter. Låt jäsa 30 minuter under handduk. Ta upp degen på mjölat bakbord och arbeta degen smidig. Fördela i två smorda avlånga brödformar. Låt jäsa 30 minuter.
Grädda i den nedre delen av ugnen i 25 minuter, 225 grader.
Efter full tid penslade jag på vatten och gräddade 10 min till. Om man vill ha färg på brödet bör man pensla med ägg. Jag hade potatismjöl på bakbordet och det funkade fint. Funderar på att prova göra baguetter av den här degen!
TACK för lånet av boken Carina!! Du får tillbaka den snart... kanske... ;-)
Avnjutit en god middag och ska tydligen måsta se Let's dance ikväll... Trevlig helg!
Chip

Inga kommentarer: