söndag 17 februari 2013

Glutenfria semlor

Jag hittade ett helt underbart recept på glutenfria semlor här. Skriver ner det till er andra! Degen var lätt att jobba med, klibbar inte ett dugg!

75 g smör eller rapsolja
2 1/2 dl mjölk eller havremjölk
1/2 paket jäst
1 msk fiberhusk
1/2 dl socker
1/2 tsk salt
1 msk malen kardemumma (Gärna rågad matsked för mer smak)
ca 5 dl glutenfri mix
1 tsk bakpulver

Smält matfettet eller värm det med mjölken till fingervarmt.
Lös upp jästen och blanda i fiberhusk.
Låt stå och svälla 10-15 min

Blanda salt, socker, kardemumma, mix och bakpulver och ha i det i vätskan.
Arbeta degen ordentligt.
Jäs i 30 min.

Mjöla bakbordet och lägg upp degen.
Dela den i åtta lika stora delar.
Rulla varje bit till en rund bulle.
Jäs i ytterligare ca 40 minuter
.
Grädda i 225 grader (190 grader varmluft om man vill) i ca 8-10 minuter, så de får fin färg och känns lätta om man lyfter på dem.
Pensla bullarna med mjölk.
Låt svalna.

Ta ur lite av innanmätet och blanda med malen mandel, socker och mjölk (havremjölk). Eller gör den lättare varianten med köpt mandelmassa. På med grädden och njut! Glöm för allt i världen inte florsockret! Barnen påminde mig flera gånger så att jag inte skulle slarva! ;-)

Inga kommentarer: